måndag 12 september 2011

Ny vecka...nya insatser!

Bloggandet stannade av.
Rubriken på min debutblogg kändes under gårdagen så fel.
Att kalla min lilla livspunkt dagen D kändes bara så förmätet.
Gårdagen, 9 /11, lyfte min blick ovanför egen navel!
Satt som klistrad och följde utsändningen från SVT 1.

Men så kommer en ny vecka...med en ny dag!
Det egna lilla livsrummet blir åter påtagligt...och viktigt.
Egna små tillkortakommanden och frustrationer tränger sig på.

Längtan...
Längtan bort!

Vet att det är Längtan till som borde gälla.
Ibland är skillnaden mellan till o från hårfin.
Varför kan man inte få längta bort..
Det innebär ju samtidigt att man längtar till..

I alla fall för mig för tillfället!

Av olika skäl placerade jag mina bopålar i Halland
för ett halvår sedan!
Trodde!
Ville!
Hittade en vacker prästgård, där jag kunde skapa
en vacker miljö för två magasinerade hem...men..

Insåg efter en tid att mitt Halland av idag är inte det Halland jag nostalgerade till..
Ungdom, kärnfamilj och lycka!
I stället blev det passivitet och ensamhet mitt i allt det vackra!

Har inte lust att skapa ett nytt revir!
Avståndet till Skåne och till den närhet trogna vänner och nätverk innebär,
har fått mig att inse att det blir till att flytta!

Igen!

Inser att flytten  kommer att innebära att jag avstår från de vackra rummen, handblåst fönsterglas och en stor park.
men inget kan ersätta mänsklig samvaro och närhet!

Så sitter jag där igen o drömmer!
Tomtkartor och ritningar avlöser varandra.
Entusiasmen följs av tvekan.
Rädsla.
Rädsla av att ta ytterligare ett felsteg !

Dåligt samvete är nu en taskig följeslagare på min stig!
Tröttande och sugande...som det heter idag.
Alla vet vi ju att den farliga tröttheten kommer av leda och av det man inte gör!
Den farliga tröttheten kommer aldrig av arbete som tillfredsställer och SKAPAR LUST!

SKAPA LUST ...LUST ATT LÄRA..
var mitt motto i den värld jag lämnade!

Mer om detta följer säkert senare i dessa ostrukturerade glimtar!

Nu slår jag knut på mig själv, ger mig till staden, köper GYMKORT, dressar upp och tar tag
i livsanden!

Skam den som ger sig..
Livspusslet (slitet ord) komplicerades men det är väl det som är LIVET!

Envetet lejon, som jag är, borstar jag upp mustaschen o knegar på!!

Knegar på...tja det var väl det som är problemet!
Även om JAG bestämt att mitt arbetsliv inte är slut.
är det lögn i helskotta att få andra att inse det!

Till och med den privata sjukkförsäkringen går in i en ny fas!
Omöjligt att kvarhålla vanlig benämning!
Nu ska man fackas in i Garant Senior.

Myndigheter o andra gör allt för att påminna mig om det där magiska strecket!

Tack o lov att  barnbarn struntar i formalia!
Ännu får jag gunga med dem, åka rutschkana och slänga mig ut i parkens linbanor!

Fast själv ser jag mig omkring...vad ska folk tänka...gamla människan!!
Passar på i Stockholm , där skyddet av anonymitet tillåter små barnsliga eskapader!

Fast dagens ljusglimt....PENSIONÄRSRABATT på gym!!
Tar tacksamt emot och visar mitt leg!!
Go känsla! Visa leg för att bevisa att man innehar denna höga ålder!!

Life goes on!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar